Cheque voor Tjalling

Gisteren zijn wij naar het noorden gereden, naar Leek om precies te zijn. Vorig jaar werd Tjalling getroffen door een hersenbloeding. Hierdoor kwam hij in het ziekenhuis te liggen en zag het er niet erg rooskleurig voor hem uit. Door zijn hersenbloeding zou hij mogelijk blijvend verlamd raken aan één zijde van zijn lichaam.

Zijn vriendin was toen net zwanger van hun eerst kindje en zij hadden net een huis gekocht die ze druk aan het verbouwen waren. Door de prognose zou hun woning mogelijk nog grondiger verbouwd moeten worden, want als Tjalling blijvend verlamd zou zijn, dan zou er bijvoorbeeld een traplift in zijn woning moeten komen.

Collega’s van Tjalling begonnen daarom met een inzamelingsactie. Zodoende kwam Tjalling zijn situatie ook bij ons onder de aandacht. Omdat op dat moment nog niet zeker was hoe Tjalling zijn situatie verder zou ontwikkelen en aangezien zijn collega’s ook druk voor hem bezig waren, werd er besloten om nog even te wachten met een bezoek aan Tjalling.

We zijn nu inmiddels zo’n driekwart jaar verder en gisteren gingen wij dan ook bij Tjalling op bezoek. Omdat Tjalling altijd zeer sportief is geweest en zich zeker niet zomaar uit het veld laat slaan, bleek dat hij tijdens zijn revalidatie meer kon dan de artsen eigenlijk verwacht hadden. Tjalling heeft keihard getraind en geoefend en van een lichaam wat aan één zijde zo goed als verlamd was, kan hij nu weer lopen en zijn zijn functies in zijn arm en hand zo langzamerhand ook aan de beterende hand. Tjalling blijft keihard trainen, zo’n 2 uur per dag, in de hoop dat hij straks ook zijn arm weer goed kan gebruiken.

Inmiddels is hij vader geworden en is men nog steeds bezig met het opknappen van het huis. Werken gaat helaas nog niet, want naast zijn arm die nog niet helemaal wil, heeft Tjalling ook last van epileptische aanvallen. Daarom is het ook erg belangrijk dat hij genoeg rust krijgt zodat de aanvallen weg blijven.
Zijn schoonfamilie is zo lief geweest om Tjalling en zijn gezin in huis te nemen. Zo kan men Tjalling helpen bij het verzorgen van zijn zoon en hem de rust en ruimte bieden die hij nodig heeft om te herstellen. Tevens doet zijn schoonvader veel in de verbouwing van het nieuwe huis.

Wij wilden Tjalling en zijn gezin een paar daagjes weg in het buitenland aanbieden, maar omdat hij nog last heeft van aanvallen, blijven zij liever in Nederland. Tjalling gaat nu aankomend jaar een paar dagen naar zijn favoriete schiereiland Vlieland, waar op dat moment een festival plaats zal vinden, welke hij en zijn vriendin graag zouden bijwonen.

Wij hopen dat Tjalling er weer bovenop komt, want daar doet hij zeker zijn uiterste best voor. We hebben heel veel respect voor de manier waarop hij en zijn familie omgaan met zijn situatie. We zijn daarom ook blij dat we hem wat kunnen bieden wat hem goed doet en waar hij naar uit kan kijken.