Estafetteloop Noord naar Zuid

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover! Het evenement waar wij met zijn allen zo naar uitgekeken hebben; onze eerste eigen estafetteloop van het noordelijkste puntje van Nederland, naar het zuidelijkste puntje van Nederland! Een tocht van 372,84 kilometer!

Op vrijdagochtend, startte team 1 in alle vroegte in De Noordkaap bij het noordelijkste puntje van ons land. Jan, Annelies en Ronald zouden vanaf dat punt ieder zo’n 20 kilometer hardlopen. Om de 3 kilometer werd er van loper gewisseld en de loper die zojuist gelopen had, zette de tocht verder op de fiets. Zij werden daarbij begeleidt door Ron en Ron (ja, we hebben er twee) op de fiets. Zij navigeerde het team van dorpje naar dorpje om zo bij het eerste wisselpunt te komen. Johan reed mee met de bus om het team te voorzien van eten en drinken op de route en schoot zo af en toe een mooie foto van het team.

In Assen nam team 2 het stokje over van team 1. Mark, Paul en Renso begonnen aan hun eerste 60 kilometer in de benen en zij werden begeleidt door Raymond op de fiets. Johan (ja, daar hebben wij er ook twee van) zorgde voor het eten en drinken onderweg vanuit de bus. Ook hij bleek een getalenteerd fotograaf.

Ondertussen kwam team logistiek aan in Hasselt. Xander, Bas, Geeske en Chantal zorgden daar dat er eten en drinken klaar stond, er gemasseerd kon worden en dat de teams daarna even hun rust kon pakken. Wij hadden twee trekkershutten geregeld bij Jachthaven de Molenwaard. Die ideaal bleken te zijn om even een paar uurtjes slaap te kunnen pakken.

Toen team 2 Vanaf Assen arriveerde in Hasselt, startte team 2 met hun tweede deel van de estafetteloop; van Hasselt naar Apeldoorn! Inmiddels was het al gaan schemeren en dit deel van de estafetteloop werd dan ook vrijwel geheel in het donker gelopen. In Apeldoorn nam team 2, na zo’n 3 uur slaap en ruim een uur in de bus naar het wisselpunt, het stokje weer over van team 1. Team 2 startte daar aan hun etappe van Apeldoorn naar Afferden. Ook hun tocht zou geheel in het donker zijn. Zij arriveerden vroeg in de ochtend in Afferden.

Het logistieke team had zich inmiddels ook verplaatst van Hasselt naar Afferden en bouwde op camping Roland het tweede (en laatste) bivak op. Ook hier maakten wij weer gebruik van de trekkershutten.

Er was nog wat tijd voordat team 1 zich zou melden, dus ook het logistieke team kon hier even de ogen sluiten om wat rust te pakken. Toen team 1 er bijna was, werd er een maaltijd bereid. Bij aankomst van het team even de beentjes gemasseerd, snel wat gegeten en tijd voor rust. Na zo’n 2,5 uur was het alweer tijd om op te staan. Even snel wat eten en team 1 loste team 2 af voor hun laatste deel van de estafetteloop. Team 2 at wat, douchte even, werden gemasseerd en begonnen aan hun paar uurtjes rust. Het logistieke team bouwde ondertussen alweer zoveel mogelijk van de bivak af en zorgde nog voor wat te eten voor als team 2 weer wakker zouden zijn.

Team 1 liep ondertussen van Afferden naar Roermond. Sommigen hadden inmiddels al flink wat pijn in de benen gekregen en de laatste etappe was dan ook echt bikkelen. Johan bleek uiteindelijk niet alleen een goede chauffeur te zijn, maar bleek ook sportief genoeg (lichamelijk en in geest) om uiteindelijk een aantal kilometers van zijn teamgenoten over te nemen, zodat zij net even wat langer bij konden trekken voordat hun volgende 3 kilometer er weer aan kwam. En als of het zo moest zijn; bij aankomst op het wisselpunt in Roermond, begon de zon ineens te schijnen! Uiteraard was het logistieke team ook afgezakt naar Roermond om daar onze teamgenoten alvast te feliciteren met het behalen van hun deel van de estafetteloop. Team 1 finishte in Roermond en konden rustig afzakken naar het meest zuidelijke puntje van Nederland.

Team 2 nam in Roermond het stokje voor de laatste keer over van team 1. Ook voor hun zou het bikkelen worden. Niet alleen was het het laatste deel van de loop, waarbij de benen inmiddels toch wel lieten weten minder blij te zijn met nog een fysieke inspanning, maar doordat de zon was gaan schijnen, was het ook gelijk een stuk warmer om te lopen. En als klap op de vuurpijl; het laatste deel van de etappe was van Roermond naar Klein-Kuttingen waarbij het gebied, voor Nederlandse begrippen, nog best heuvelachtig was.

Het logistieke team en team 1 waren ondertussen afgezakt naar het meest zuidelijke puntje. Op zo’n 100 meter van de finish ligt Hoeve de Eik. Een Bed and Breakfast met een fantastisch panorama terras met uitzicht over het dal. Wij zouden daar ook blijven overnachten, want om na zo’n inspanning nog eens 2 uur naar huis te moeten rijden, vonden wij niet verantwoord. Terwijl de teamgenoten zich even aan het opfrissen waren en wat rust zochten, werden wij verrast door Greet, de HR manager van Ron’s bedrijf. Omdat Ron zelf ook ernstig ziek is, hadden zij in het weekend voor onze loop, zelf een “Run4Ron” georganiseerd. De opbrengst hiervan zou ten goede komen aan onze stichting. Greet mocht Ron, namens hun werkgever Damovo, een cheque overhandigen van €5000,- !!! Een mega bedrag en een ontzettend mooi gebaar van Ron’s werkgever. Het maakte de estafetteloop gelijk tot een succes, want ons doel was uiteraard om zoveel mogelijk geld op te halen, zodat wij weer zoveel mogelijk mensen een positieve boost kunnen bezorgen!

Tien voor half 8 op zaterdagavond stonden wij met zijn allen bij het zuidelijkste puntje van Nederland met spanning te wachten op team 2. Onze blikken bleven staren naar het heuveltje zo’n 50 meter verderop en een paar minuten voor half 8 verscheen team 2 bovenaan de heuvel om met zijn allen nog even het laatste sprintje eruit te trekken en de paal op het zuidelijkste puntje aan te raken! We hebben het geflikt! Met zijn allen van het noordelijkste puntje naar het zuidelijkste puntje van Nederland. Uiteindelijk in zo’n 35 uur non stop in beweging!

Nadat iedereen zich even had opgefrist, stond er een barbecue op ons te wachten als afsluiting van een mooie succesvolle loop. Ron mocht team 2 verrassen met het opgehaalde geldbedrag van zijn werk en Raymond verraste onze teamleden met een ontzettend gave, zelf ontworpen medaille. Na de barbecue en een drankje ging iedereen al gauw zijn bedje in. De volgende ochtend hebben we nog in het zonnetje mogen genieten van een heerlijk ontbijt en hebben we nog wat foto’s gemaakt, waarna we weer huiswaarts gingen.

In een volgend bericht zal het totaal bedrag van de estafetteloop bekend worden gemaakt. Maar voor nu willen wij alvast een aantal mensen bedanken:

• Te beginnen met onze eigen teamgenoten! Zonder jullie sportieve inzet, konden wij de estafetteloop niet houden!
  • Damovo, voor het ophalen van een mega bedrag voor onze stichting!
  • De bedrijven Kuperus Metaalhandel, Morritzz (La Haye) en Jachthaven de Molenwaard voor de sponsoring van de trekkershutten.
  • Bike Totaal Spijkenisse voor het mogen lenen van de fietsen
  • Colorworks voor het maken van de stickers op de bussen
  • Kohler Autoverhuur voor de soepele regeling met betrekking tot onze logistieke bus
  • Dakkofferonline en Jumbo Utrecht voor de sponsoring
  • Hoeve de Eik voor de sponsoring en de gastvrijheid
  • En natuurlijk aan al onze donateurs, groot en klein! Zonder jullie kunnen wij niemand een positieve boost bezorgen.

Hieronder een nog een korte indruk van de estafetteloop. Meer foto’s staan op onze Facebookpagina en ons Instagram account.